همه چیز درباره گیاه کروتون (از نگهداری تا درمان گیاه)

به وبلاگ فروشگاه محیط زیستی ایران سبز خوش آمدید. در این مقاله سعی کردیم تا همه چیزهایی که شما برای خرید، نگهداری و درمان گیاه کروتون نیاز دارید را بیان کنیم. همراه ما باشید…

گیاه کروتون، گیاهی مقاوم بوده که تمام شهرت خود را مدیون برگ های زیبای خود است. برگ های گیاه کروتون، دارای اندازه و فرم های متفاوتی بوده و رنگ های زرد تا سبز، نارنجی، صورتی، قرمز و کرم را در آن شاهد خواهید بود. گیاه کروتون از دسته گیاهان آفتاب دوست است. اما نه به این معنی که بتوانید آنها را زیر نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. چراکه بیشتر گونه های گیاه کروتون ، زیر آفتاب مستقیم سالم نمی مانند. اما در بین تمامی گونه های این گیاه، آن دسته که رنگ های مختلفی در برگ های خود دارند، نیاز به نور بیشتری نسبت به مابقی گونه ها دارند.

گیاه کروتون

گیاه کروتون که با نام علمی Codiaeum Variegatum شناخته می شود، بومی مناطقی در اندونزی، مالزی، استرالیا و جزایر غرب اقیانوس آرام بوده که به شکل درختچه های در جنگل های مرطوب رشد می کند و همیشه سبز ، دو یا چند ساله با پایه های چوبی که در محیط طبیعی تا ۱۸۳ سانتی متر رشد می کند.

در غیاب این شرایط، کروتون در آپارتمان به عنوان گیاه آپارتمانی می تواند بین ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر رشد کند. کروتون گیاهی است با تراکم بالا که شاخ و برگ فراوانی دارد، برگ های براق و صاف و لبه دار به صورت جانبی رشد می کند و دارای رنگ های زرد، صورتی، نارنجی، بنفش و سبز یا ترکیبی از الگوهای راه راه و تکه تکه هستند.

پرورش کورتون ها می تواند مشکل باشد زیرا به شرایط ویژه‌ای از نور، آب ، دما و رطوبت نیاز دارند و نسبت به جابجایی حساس هستند . بهترین کار برای پرورش کروتون آن یافتن مکانی مناسب و ایده آل برای رشد گیاه و جلوگیری از حرکت مجدد آن است.

گیاه کروتون متعلق به اقیانوسیه است و برگهای وحشی رنگارنگی دارد. رنگ برگهای آن سبز، زرد و قرمز هستند. گیاه کروتون واقعا زیباست. اگر میخواهید کمی رنگ و زیبایی به منزل خود اضافه کنید، خرید گیاهان آپارتمانی به خصوص گیاه کروتون انتخاب مناسبی است.

خرید انواع گیاه بنجامین و سایر گل و گیاهان آپارتمانی در فروشگاه محیط زیستی ایران سبز

شرایط نگهداری کروتون

آبیاری: گیاه کروتون برخواسته از طبیعتی گرمسیری است، بنابراین هوای گرم و مرطوب برای آن بسیار ایده‌آل است. خاکی که کروتون در آن کاشته می‌شود، باید بتواند در فصل بهار و تابستان (فصول رشد گیاه) به خوبی رطوبت را در خود حفظ کند و در عین حال خیس نباشد.
برای تشخیص زمان صحیح آبیاری، چند سانتی‌متر رویی خاک را لمس کنید. اگر خاک خشک بود، باید گیاه را آبیاری کنید.
اگر هوای اتاق خشک است، لازم است هر چندوقت یکبار گیاه را به کمک یک اسپری آب مرطوب کنید. این کار به حفظ سلامت برگها کمک می‌کند.

مانند اکثر گیاهان دیگر، آبیاری کروتون نیز به دقت بالایی نیاز دارد. این گیاه نیازمند آبیاری مداوم است، اما شما باید دقت کافی را به خرج دهید تا آن را غرقاب نکنید.
آب بیش از حد پوسیدگی ریشه را در پی خواهد داشت، در حالی که آبیاری کم نیز باعث خشک شدن این گیاه رطوبت دوست می‌شود. می‌توانید برگهای جدیدتر گیاه را به عنوان شاخصی برای تعیین میزان نیاز گیاه به آب در نظر بگیرید، به گونه‌ای که اگر برگ شروع به پژمرده شدن کرد یعنی کم‌آب است و باید سریعا آبیاری شود.

تابش نور: همانطور که گفته شد گیاه کورتون به نور زیادی احتیاج داشته است و این گیاه نور کامل خورشید را دوست دارد اما اگر نور خورشید بسیار شدید باشد، نباید گیاه کروتون را در معرض آن قرار داد؛ زیرا باعث سوختن گیاه می شود. البته انواع گیاه کورتون وجود دارد که می‌توان آن را در نیم سایه پرورش داد. اگر میزان نور کورتون زیاد یا مستقیم باشد کیفیت و تراکم رنگ برگ ها تغییر می کند. اگر محیطی که گیاهتان را در آنجا نگه داری م نمایید نور خوبی ندارد با تهیه لامپ رشد گیاه می توانید این کمبود را جبران کنید.

دمای هوا: بهتر است آن را در مکانی مرطوب قرار دهید و یا با روش های مصنوعی رطوبت هوای اطراف گیاه را تامین کنید. بهترین راه قرار دادن کالاتیا در حمام و یا آشپزخانه است.
یک راه مناسب برای حفظ طراوت کروتون قرار دادن آن در مکان خنک است.
به عنوان یک گیاه گرمسیری، کروتون از بودن در هوای گرم لذت می‌برد. اگر در دمای کمتر از 12 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد، برگهای آن قهوه‌ای رنگ می‌شوند. بهترین دما برای کروتون، دمایی نزدیک و یا کمتر از 26 درجه است. کروتون نمی‌تواند در دمای بیشتر از این دوام بیاورد.

کوددهی: این گیاه واقعا به کود نیاز دارد، چون اکثرا گرسنه است! بهترین کودی که می‌توان برای این گیاه تهیه کرد، کودی با سطح نیتروژن پایین، آرام تجزیه شونده و گرانوله است در واقع کودی با مقیاس NPK 18-3-6 برای کروتون عالی است. این کود را در فصل بهار و زمانی که هوا رو به گرم شدن می‌رود بر روی سطح خاک گیاه پراکنده کنید و اجازه دهید به مرور زمان تجزیه شود.

خاک گیاه: بهترین رشد کروتون در خاکی است که ضمن داشتن زه‌کشی مناسب برای عبور دادن آب‌های اضافی، بتواند هنوز کمی رطوبت را در خود حفظ کند. همانطور که بالاتر گفتیم وجود رطوبت برای کروتون (به عنوان گیاهی گرمسیری) ضروری است. اگر خاک بیش از حد آب را درون خود نگه دارد، زمینه‌های اساسی برای فاسد شدن ریشه را برای گیاه فراهم می‌کند.

هرس کروتون: کروتون فقط باید برای از بین بردن بخش‌های ناسالم و مرتب شدن ظاهری هرس شود. برگ‌ها و شاخه‌های مرده باید از منشا اصلی خود جدا شوند، اما برگهایی که بیش از حد رشد کرده‌اند کافی است تا بالای ساقه خود بریده شوند.
هرگز بیش از یک سوم ارتفاع ساقه را در یک مرحله هرس کردن از بین نبرید. قبل از هرس مجدد، اجازه دهید گیاه باز هم رشد کند.

خرید انواع گیاه بنجامین و سایر گل و گیاهان آپارتمانی در فروشگاه محیط زیستی ایران سبز

تکثیر گیاه کروتون

تکثیر گیاه کروتون به دو روش قلمه زدن و تکثیر هوایی انجام می شود، که در ادامه به هر دو روش خواهیم پرداخت.

تکثیر گیاه کروتون با قلمه

این گیاه به‌ صورت تك ساقه ‌ای رشد می کند؛ برای تکثیر گیاه کروتون به روش قلمه زدن، صبر کنید تا گیاه به ‌اندازه كافی رشد کرده و جوانه ‌های فرعی ایجاد کند. سپس شاخه ‌های سبز یا شاخه ‌های چوبی را برای قلمه می توان استفاده نمود. برای تکثیر با قلمه ابتدا یکی از شاخه ‌های قوی و سالم گیاه را انتخاب نموده و به طول ۸ تا ۱۵ سانتی متر توسط چاقو یا قیچی باغبانی تیز جدا نمایید.

به انتهای قلمه ها پودر هورمون ریشه ‌زایی را، برای ریشه ‌زایی سریع ‌تر و بهتر کاملاً آغشته کنید. گلدان کوچکی با دهانه ۹ الی ۱۱ سانتی متر را آماده کرده و داخل گلدان را با خاک قلمه یا کمپوست گلدانی و ماسه پر کنید.  توجه کنید که قلمه را طوری در خاک قرار دهید که‌ برگ ‌هایش از خاک فاصله داشته باشند.

سپس شرایط گلخانه ای را برای رشد قلمه ها پوشاندن آن با قرار دادن كیسه پلاستیكی شفاف سوراخ دار فراهم کنید. سپس گلدان را به محیطی با دمای 22 تا 24 درجه سانتی‌گراد و نور مناسب منتقل کرده و به رطوبت خاک آن دقت کنید.

پس از گذشت ۲ الی ۳ ماه قلمه ‌ها ریشه ‌دار شده و تبدیل به گیاه جدید می شوند. برای فهمیدن این نکته که آیا گیاه ریشه داده است یا خیر، می توان حدود سه هفته بعد از کاشت قلمه ها، ساقه  گرفته و به‌ آرامی بکشید، اگر ساقه کمی مقاومت نشان دهد یعنی ریشه تشکیل شده است و می توانید گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید. اواخر بهار تا اوایل فصل تابستان بهترین زمان قلمه زدن گیاه کروتون است.

تکثیر گیاه کروتون از طریق خواباندن هوایی

تکثیر از طریق خوابانیدن هوایی یکی دیگر از روش های تکثیر  گیاه کروتون می باشد. برای این کار ابتدا شاخه منشعب شده که رشد کاملی کرده را انتخاب نموده و قسمتی از شاخه که دارای جوانه است را کمی زخمی کرده و روی آن را با خزه بپوشانید. روی خزه را هم با پلاستیک ببندید و روی پلاستیک چند سوراخ ریز ایجاد کرده تا از پوسیدگی ساقه جلوگیری شود، همیشه آن را با اسپری آبپاشی نموده تا مرطوب مانده و ریشه دهد. پس از ریشه دهی، ساقه را جدا نموده و در گلدان دیگری بکارید تا گیاه جدیدی داشته باشید.

خرید انواع گیاه بنجامین و سایر گل و گیاهان آپارتمانی در فروشگاه محیط زیستی ایران سبز

مشکلات رایج در گیاه کروتون و راه حل آن ها

ریزش برگ های کروتون

یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش برگ‌های کروتون رطوبت ناکافی و استرس‌های دمایی است. این گیاه از مناطق گرمسیری آمده است بنابراین به محیطی بیش از حد خشک یا سرد عادت ندارد و این مساله باعث ریزش برگ‌های گیاه می‌شود.
از سوی دیگر کمبود منابع غذایی و انرژی نیز می‌تواند باعث ریزش برگ‌های کورتون شود. عواملی مانند نور کم، آبیاری کم یا آبیاری بیش از حد که باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه شود می‌تواند گیاه را با کمبود انرژی و ریزش برگ مواجه کند.

زرد شدن برگ های کروتون

یکی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های این گیاه آبیاری اشتباه است. آبیاری کم و یا زیاد می‌تواند باعث زرد شدن و ریزش برگ‌های گیاه کروتون شود. یک آبیاری صحیح می‌تواند باعث پیشگیری از این اتفاق شود.

قهوه ای شدن برگ های کروتون

یکی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های این گیاه آبیاری اشتباه است. آبیاری کم و یا زیاد می‌تواند باعث زرد شدن و ریزش برگ‌های گیاه کروتون شود. یک آبیاری صحیح می‌تواند باعث پیشگیری از این اتفاق شود.

خرید کروتون

گیاه کروتون، گیاهی مقاوم و بسیار زیبا است که مناسب برای نگهداری در خانه، اداره یا محل کار است. برای خریداری گیاه کروتون می توانید هم اکنون به فروشگاه محیط زیستی ایران سبز مراجعه کنید و این محصول را به صورت آنلاین در سایزهای مختلف خریداری کنید. برای مشاهده سایر گل و گیاهان آپارتمانی می توانید به دسته بندی گل و گیاه فروشگاه ما مراجعه کنید.

منابع: گلستان ، ایران گرولایت

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/iranrecy/domains/iranrecycler.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/iranrecy/domains/iranrecycler.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427