کاشت نهال و مراحل آن

folder_openگل و گیاه, محیط زیست
commentبدون دیدگاه
شما می توانید هم اکنون به صفحه هدیه نهال  وبسایت مراجعه کنید و به تعداد موردنظرتان، به زمین نهال هدیه دهید. این نهال ها در کمپین بعدی گروه ما کاشته خواهد شد. زمان کمپین بعدی گروه، در بالای فرم هدیه نهال نوشته شده است. حداکتر تا 48 ساعت پس از ثبت سفارش، سند اولیه نهال که حاوی نام هدیه دهنده، هدیه گیرنده و پیام دلخواه شماست، خدمتتان در واتساپ یا ایمیل ارسال می شود. تا یک ماه پس از برگزاری کمپین نیز سند اصلی نهال که حاوی لوکیشن و عکس نهال های شماست، خدمتتان ارسال می شود. پلاکی که نام هدیه گیرنده نهال روی آن نوشته است، روی نهال شما نصب می شود.
همچنین میتوانید بعد از مطالعه این مقاله به سایت فروشگاهی ما که همگام با محیط زیست هست و محصولات پایدار ارائه میکنیم دیدار کنید.

در این مطلب قصد داریم بدانیم نهال گردو مرغوب چیست؟ و چگونه باید یک نهال گردو مرغوب را بکاریم. همچنین نکات مربوط به نحوه پرورش و نگهداری و رسیدگی از درختان گردو را بررسی نماییم.

• نهال را کی بکاریم؟ کی نکاریم؟

برخی‌ها فکر می‌کنند که در تابستان که فصل سرسبزی و بار دادن درختان به‌حساب می‌آید و آب و هوا هم مناسب است می‌توان نهال کاشت، اما اگر این کار را بکنید خیلی به گرفتن درخت امیدوار نباشید. یادتان باشد کاشت بوته در اواخر بهار یا تابستان به‌دلیل گرما ممکن است باعث از بین رفتن آن شود. بهترین زمان برای کاشت یک درخت اواخر زمستان یا اوایل بهار است. روز درختکاری که در اسفند است زمان مناسبی برای کاشت درختان محسوب می‌شود. حالا چرا زمستان؟ چون معمولا هنگام خواب نهال، زمان مناسبی برای کاشت آن است. در روزهای یخبندان یا در روزهایی با باد شدید، به هیچ‌وجه درخت نکارید. البته زمان کاشت نهال‌های گلدانی از این قاعده مستثنی است، زیرا جابه‌جایی و کاشت آنها در تمام طول سال عملی است.

• چه نهالی را انتخاب کنیم؟

توصیه عمومی کارشناسان این است که سراغ درختان مثمر بروید. البته در انتخاب مثمرها هم باید به نکاتی توجه کنید. مثلا با توجه به وضعیت بحرانی آب، کاشت درختانی مثل توت، هلو، آلو، آلبالو، گردو و… خیلی درست نیست. برخی از غیرمثمرها مثل چنار، سپیدار، صنوبر و بید مجنون هم زیاد به آب نیاز دارند. می‌توان سراغ درختان میوه‌ای مانند انجیر، انگور، انار، زیتون و… رفت که هم مثمر هستند و هم به آب کمی نیاز دارند. البته باز هم حواستان به اقلیم شهرتان باشد.

• یک نهال استاندارد چه ویژگی‌ای دارد؟

ممکن است نهال شما از ابتدا، یک نهال سالم نباشد. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک نهال سالم می‌توان به یکساله بودن نهال، نداشتن ریشه غیرطبیعی و چنگالی، خمیده یا پیچ خورده نبودن ریشه نهال در محدوده طوقه، داشتن ریشه کافی، سالم، بدون گره و بدون علائم غیرطبیعی، یک تنه و ایستاده بودن، شروع شاخه‌بندی از ارتفاع مناسب، داشتن جوانه‌های سالم و خفته، نداشتن هرگونه علائم آلودگی، زخم و آثار حمله آفات و بیماری‌های مختلف و همچنین داشتن قطر2تا5 سانتی‌متری ساقه نهال در بالای محل پیوند و متناسب با ارتفاع نهال اشاره کرد.

• نهال‌ را کجا بکاریم؟ کجا نکاریم؟

فرض می‌کنیم که شما می‌خواهید در باغچه خانه‌تان یا در باغچه‌های شهری اطراف خانه‌تان درخت بکارید. نخستین نکته این است که جاهایی مانند کنار تیرهای برق یا حریم کابل‌های تلفن و لوله‌کشی‌های گاز، مکان‌های مناسبی برای کاشت درخت نیستند. حتما نگاهی به دور و بر جایی که می‌خواهید درخت بکارید بیندازید. اگر ساختمان‌تان را تازه ساخته‌اید و باغچه‌ای کوچک در گوشه حیاط درنظر گرفته‌اید احتمالا بقایای مصالح ساختمانی مانند گچ و سیمان در خاک باغچه باشد. این مواد را باید از باغچه خارج کنید و مخلوط خاک زراعی مرغوب همراه با کود حیوانی و ماسه حداقل به ارتفاع نیم متر و حتی بیشتر در باغچه بریزید. حتما برای انتخاب خاک مناسب مشورت بگیرید.

• چطور نهال را حمل کنیم؟

انتقال نهال به محل کاشت هم اهمیت دارد. ترجیحـا نهال را از نزدیک‌ترین محل ممکن که دارای مجوز باشد تهیه کنید. رعایت این نکته برای جلوگیری از انتقال آلودگی‌های نباتی که با نهال جابه‌جا می‌شـوند بسـیار مهم است. ریشه نهال باید به‌طور کامل بدون خاک و گل باشد. این ریشه را باید با سموم قارچ‌کش ضدعفونی کرد. اگر قصد تهیه چند نهال دارید حتما آنها را در دسـته‌های چندتایی جابه‌جا کنید. معمولا استاندارد این دسته‌ها 25تایـی است. بسـته‌بندی ریشه باید در گونـی کنفـی نمدار یا پلاستیکی انجام شود.

• چطور نهال‌مان را بکاریم؟

حالا نوبت به مرحله نهایی کار رسیده است. گودالی آماده کنید. برای اندازه این گودال، نمی‌توان عدد دقیقی گفت. گودالی 2یا 3برابر عرض و طول ریشه حفر کنید. گودال بزرگ‌تر به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی ریشه را درون آن قرار دهید و همچنین شروع رشد ریشه راحت‌تر می‌شود، اما یادتان باشد گودال بیش از حد عمیق یا کم‌عمق نباشد. حالا ریشه نهال‌تان را به آرامی در گودالی که آماده کرده‌اید قرار دهید و گودال را با استفاده از کود کمپوست پر کنید. البته اگر خاکی که از گودال برداشته اید غنی باشد نیازی به استفاده از کمپوست نیست.

• با نهال کاشته شده چه کنیم؟

تا وقتی که نهال‌تان پا بگیرد باید حسابی مراقب آن باشید، نهال مثل یک نوزاد است که در روزهای اول نیاز به مراقبت بیشتری دارد. پس از کاشت نهال تمامی مراقبت‌های زراعی از قبیـل آبیـاری، وجین علف‌های هرز، پاجوش‌گیری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، هرس و تربیـت درختـان بایـد در زمان مناسب خود انجام شود تا نهال‌ها به خوبی رشد کنند. برای این مراقبت می‌توانید از مشاوره کلینیک‌های گل و گیاه شهرداری‌های مناطق تهران یا افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. همان ابتدا درخت کاشته شده را حداقل ۵ لیتر آب بدهید. پس از یکی، دو ساعت از کاشت درخت، دوباره آن را آبیاری کنید. واقعا نمی‌توان میزانی را برای آبیاری همه نهال‌ها و در همه اقلیم‌ها بیان کرد اما باید آن را مرتب و با توجه به آب و هوای منطقه و نیاز گونه درخت آبیاری کنید. انتخاب نوع نهال بستگی به اقلیمی دارد که در آن زندگی می‌کنید. با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید گونه‌های بومی منطقه خود را بشناسید. در درختکاری نمی‌توان خیلی متفاوت بود و سراغ غیربومی‌ها رفت. مثلا اگر نخل خرما را در یک منطقه سردسیر بکارید توقع نداشته باشید میوه بدهد.

1)آماده سازی زمین:

برای آماده کردن زمین برای احداث باغ لازم است قبل از اجرای هر نوع عملیات دیگر در روی زمین٬ آن را تسطیح و ترازبندی نمود؛ زیرا درختان میوه به دلیل اینکه مدت زیادی در یک محل باقی می مانند٬ بنابراین باید کلیه عملیات مربوط به تهیه و آماده کردن زمین به خوبی انجام گیرد. در زمین هایی با شیب تند ٬ محل مورد نظر برای احداث باغ باید به قطعاتی درآید که هر قطعه آن بایستی مسطح باشد. در زمین هایی که شیب کمی دارند نیز در ابتدا باید به تسطیح و از بین بردن ناهمواری های جزیی زمین اقدام کرد تا در اثر آبیاری و یا بارندگی خاک زمین شسته نشود.

مراحل کاشت نهال

۲)انتخاب محل و تشخیص نوع خاک و نوع درخت مناسب:

-محلی که میخواهیم درخت میوه را در آن بکاریم باید دارای خاک حاصلخیز و غنی باشد.

-بهترین خاک زراعی آن خاکی است که رنگ آن تیره باشد و از قرمز به قهوه ای و سیاه بگراید. این خاک باید از سطح زمین جمع آوری شود و به عمق بیش از ۳۰سانتی متری نرود (خاک سطح الارض) .

-بهتر است قبل از هر اقدامی خاک را نمونه برداری کرده همراه با آب کشاورزی به آزمایش بدهید سپس نتیجه آزمایش را با مهندسین مجرب و گیاه پزشکان مشورت داشته باشید اگر خاک زمین تان نیاز به اصلاح فیزیکی و بافتی داشته باشد حتما انجام دهید تا بعدها به مشکل برنخورید و نوع میوه درخت و نژاد آن را انتخاب کنید.

۳)آماده سازی چاله:

-بعضی درختان میوه مانند گلابی یا گردو ریشه اصلی خیلی محکم و درازی دارند و برای این tap root درختان بازم است که چاله عمیق تری کنده شود. عرض نیم متر برای مثال و عمق ۷۵سانتی متر برای خاکی که مناسب است کنده می شود ولی اگر محل شما کاملا نامناسب و سنگلاخی است می توانید تا دومتر عمق و یک متر عرض بکنید و با خاک خوب پر کرده و درختکاری کنید و در کل عمق و قطر گودال باید از عمق و طول ریشه ها بیشتر باشد و محل ریشه ها باید عازی از ریشه های گیاهان دیگر باشد.

-برای باغکاری معمولا توصیه می شود این جگواره را از پاییز بکنید و آماده بگذارید تا بهار که می خواهید کشت کنید رطوبت درون چاله افزایش یافته و موجودات ذره بینی در محل چاله آماده خدمتگزاری به نهال جدید باشند.

۴)آماده سازی نهال:

-تا قبل از کاشت باید ریشه ها را پاشنه پوشی کرد. یعنی ریشه ها نباید در معرض نور و هوا باشد و بهتر است اطراف ریشه ها را با خاک یا ماسه یا کیسه پلاستیکی سیاه پوشاند و همچنین ریشه ها نباید در خاک گلدان باشند.

-معمولا شب قبل از کاشت٬ نهال ها را در آب می گذارند تا ریشه ها به اندازه کافی آبگیری بکنند و رقابت اسمزی بین خاک و ریشه اگر به وجود آمد ریشه ها آب تر دست نداده و خشک نشوند. و می توانید همراه آب از مواد ضدعفونی کننده و قارچ‌کش استفاده کنید و یک ساعت در محل شده قرار دهید.

-ریشه های نهالی که می خرید باید کاملا قوی و سالم باشد. در هنگام درآوردن گیاه ریشه ها صدمه می بیند. این قسمت های صدمه دیده را با قیچی تیز باید هرس کنید. تا سطح تماس محل زخم با خاک کمتر شده و احتمال بروز بیماری های قارچی کاهش یابد.این عمل همچنین موجب تحریک ریشه به تولید ریشه های فرعی می شود.

-از طرف دیگر چون حجم ریشه ها در اثر انتقال کم شده است. بهتر است حجم ساقه ها را نیز هرس کرد تا ریشه و ساقه متناسب باشند.

-همچنین نهال میوه را معمولا کوتاه نگه می دارند تا عمل میوه چینی راحت باشد. برای این کار مثلا در مورد سیب ساقه اصلی را پس از کاشت تا ۸۰ سانتی متر بالای محل پیوند نگه داشته و بالاتر از آن را حذف می کنند. این کار باعث می شود ساقه های جانبی به شکل یک جام رشد کرده و نور کافی به درون شاخه ها برسد.

۵)عمل پرالیناژ یا همان ضدعفونی ریشه نهال:

-در مقیاس بزرگ برای اینکه درصد موفقیت کاشت درختان بیشتر شود٬ پرالیناژ تمهیدی است که کمک زیادی به باغبان می کند. این عمل عبارت است از آغشته کردن ریشه نهال به موادی چسبنده و ضدعفونی کننده.

-در یک بشکه ۱۰۰لیتری آب مقدار ۱۰ کیلوگرم رس الک شده + ۵ کیلوگرم پهن الک شده + ۳۰۰ گرم سم قارچ کش مانند بنومیل مخلوط می کنند. ریشه نهال را درون آن فرو برده و سپس می کارند.

-رس و پهن به ریشه ها می چسبند و به دلیل خاصیت های مختلفی که خداوند به آن ها داده موجب ترمیم زخم های ریشه و حفظ رطوبت اطراف ریشه و تامین مواد غذایی اولیه مورد نیاز ریشه می شوند. سم قارچ کش نیز که فعالیت قارچ ها را در اطراف ریشه کم می کند.

-این عمل در هر مقیاسی قابل انجام است و شما میتوانید به جای ۱۰۰لیتر آب از ۱۰لیتر آب +۱ کیلوگرم رس + ۰.۵ کیلوگرم پهن + ۳۰ گرم سم قارچ کش استفاده کنید برای کاشت چند نهال از این مخلوط استفاده کنید.

۶)انجام کاشت نهال:

-بعد از کندن چاله ٬ مهم طرز و محل قرار گیری نهال است. محل پیوند باید حدود ۱۵ سانتی متر بالاتر از سطح خاک قرار گیرد ریشه ها باید به صورت مرتب در خاک قرار گیرند و پیچیده و درهم نباشند. برای اینکار معمولا مقداری خاک به صورت کله قندی در ته چاله می ریزند و ریشه های نهال را با خاک خوب سطح الارض می پوشانند و می توانید اطراف نهال را به صورت کاسه مانندی شکل بدهید تا آب در آن خوب جای بگیرد و به مرور ته نشین شود. 

-نهال را به صورت عمود بر سطح قرار داده و تراز بودن آن را از دو طرف چک کنید٬ قبل از آبیاری خاک اطراف نهال را معمولا با ضربات پا محکم می کنند و بلافاصله آبیاری انجام می شود.

-از این پس آبیاری باید به موقع انجام شود تا وقتی که گیاه بتواند ریشه های جدید تولید بکند و از رطوبت خاک حداکثر استفاده را بکند. مقدار آبیاری به نوع درخت ربط زیادی دارد. مثلا نهال صنوبر یا بید به آبیاری زیاد جواب مثبت داده رشد بیشتری می کند ولی برخی نهال ها ممکن است به غرق آبی حساسیت نشان داده و بدتر خراب بشوند. لذا بهتر است آبیاری به اندازه باشد. در نهال جوان تازه کاشته شده می یابد آب به اندازه کافی فراهم بشود و هر چند روز یکبار قبل از خشک شدن اطراف ریشه حتما آبیاری کنید.

۷)در صورت لزوم درخت را دیرک کوبی کنید:

-مطالعات نشان می دهد که چنانچه درختان در هنگام کاشت دیرک کوبی نشوند ساقه های قوی تر و ریشه ی قوی تری خواهند داشت و درختان سریعتر تثبیت می شوند اما در مکان های بادخیز ٬دیرک کوبی هنگام کاشت درخت ضروری است. دیرک کوبی از درخت در برابر چمن زن ها محافظت می‌کند. یک یا دو دیرک به همراه بندهای مقاوم و پهن در قسمت پایینی درخت آن را صاف نگه داشته و میزان صدمه به آن را به حداقل می رساند٬ ولی همچنان اجازه ی حرکت را به آن می دهد.یکسال پس از کاشت می توانید دیرک های محافظ و گره های آن را باز کنید.

۸)مالچ پاشی کنید:

-مالچ نوعی ماده آلی است که در پایین درخت پاشیده می شود تا رطوبت را حفظ کرده و از سرد و گرم شدن شدید خاک جلوگیری کند و جلوی رشد علف هرز را بگیرد. مالچ های رایج در بازار٬ خرده برگ٬ پیت ماس و غیره هستند. ۵تا ۱۰سانتی متر برای مالچ پاشی کافی است. مالچ پاشی بیش از ۱۰سانتی متر باعث کمبود اکسیژن و رطوبت کافی می شود. انباشته کردن مالچ در کنار ساقه ی درخت باعث پوسیدگی ساقه ی درخت می شود. یک قسمت ۲.۵ تا ۵ سانتی متری اطراف پایین درخت را مالچ نپاشید تا رطوبت تنه درخت را بکاهد و از پوسیدگی آن جلوگیری کند.

انواع کاشت نهال

راهنمای فنی انتقال و کاشت نهال

بسته بندی و انتقال نهال:

-یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت درختکاری٬ بسته بندی و انتقال از مراکز تولید نهال یعنی نهالستان به منطقه مورد کشت می باشد. پس از انتخاب نهال سالم، باید ریشه نهال ها کاملا در داخل پوششی از پلاستیک یا گونی یا چادر برزنتی قرار داد تا ریشه های نهال در اثر مجاورت با باد و آفتاب و هوای آزاد از بین نرود، سپس با وسایل نقلیه، نسبت به انتقال سریع نهال ها اقدام شود. باید توجه شود به اندازه میزان مصرف روزانه نهال از نهالستان تحویل گرفته شود.

اماده کردن عرصه کاشت:

-در صورت مسطح بودن زمین، با استفاده از ادوات کشاورزی، گاواهن و غیره ، شیاری به عمق حدود ۴۰ سانتی متر و به فواصل لازم ، بسته به شرایط منطقه ایجاد می گردد. سپس محل چاله ها در داخل و حاشیه شیار های ایجاد شده ٬ مشخص می شود.

-اول با استفاده از تراز دستی یا دوربین ٬ خطوط تراز و همچنین محل غرس نهال٬ مشخص می گردد. سپس روی خطوط تعیین شده، سیاری به ابعاد حداقل ۴۰×۲۰ سانتی متر، دو خط تراز و جلوگیری از فرسایش خاک حفر و در داخل آن ، چاله احداث می شود. 

تراکم کاشت:

-به طور کلی فواصل کاشت نهال از یکدیگر، بستگی به اهداف و شرایط محیطی دارد. فواصل کاشت در شمال کشور کمتر، در جنوب و مناطق بیابانی بیشتر و در سایر مناطق متوسط می باشد. در ایجاد فضای سبز هم ، فواصل کشت با توجه به نوع گونه و شرایط منطقه و اهداف تغییر می یابد. در هر صورت بهتر است از نظرات و تجارب اهل فن و کارشناسان منابع طبیعی منطقه استفاده گردد.

گود برداری:

-شکل چاله غرس نهال درختکاری، معمولاً بصورت مکعب مستطیل، مکعب مربع بوده، به وسیله دست یا به وسیله مته گود برداری حفر می شود. موقع کندن خاک رویی را ( به عمق ۳۰-۲۰سانتی متری) که به آن خاک زراعی گفته می شود جداگانه ریخته و خاک زیری را از آن جدا کرده، سپس کف گوده را پس از پایان عملیات خاکبرداری شخم زده، نرم می نمائیم.

-ابعاد چاله ها بر اساس سن، وضعیت ریشه و نوع گونه تعیین می گردد بطور کلی هر وقت ابعاد آن بزرگتر باشد، استقرار و رشد نهال بهتر خواهد بود.

زمان کاشت:

-بهترین زمان کاشت نهال٬ معمولا هنگام خواب نهال است در مناطق گرم و معتدله و نیمه سردسیر، بهترین زمان کاشت، پاییز پس از خواب رفتن نهال است ولی در مناطق سردسیر نهال کاری بهتر است پس از سپری شدن یخبندان انجام شود. بهترین شرایط برای غرس نهال روزهای ابری و هوای آرام است. در روزهای آفتابی و گرم و یا یخبندان و روزهایی که باد شدید این از کاشت نهال جدا خودداری شود. ختم زمان کاشت در پاییز طوری تنظیم و برنامه ریزی شود که ریشه نهال را محیط جدید قبل از فرا رسیدن یخبندان انس پیدا نموده باشد لذا بایستی پایان زمان کاشت ۲ الی ۳ هفته قبل از بیداری ظاهری نهال باشد البته زمان کاشت نهال های گلدانی ، از قاعده فوق مستثنی است زیرا نقل و انتقال و کاشت آن ها در تمام طول سال عملی است مع الوصف رعایت موارد ذیل ضروری است:

۱-در موقع انتقال نهال نبایستی درجه حرارت مبدا با مقصد اختلاف داشته باشد.

۲-رطوبت بافت خاک گلدان در حدی باشد که مانع از هم پاشیدگی خاک گلدان شود.

۳-موقع کاشت٬ طرف گلدان ( نایلون و سفال و …) با احتیاط جدا گردد، از کاشت نهال با ظرف و گلدان به طور جدی خودداری شود.

آبیاری:

-بعد از کاشت، بلافاصله بایستی آبیاری انجام و آبیاری های بعدی نیز با توجه به شرایط اقلیمی منطقه چ زمان شروع فعالیت نهال گردد. روش های مختلفی برای آبیاری وجود دارد، با توجه به شرایط کشور از نظر محدودیت آب قابل دسترس، بهترین روش آبیاری از نظر صرفه‌جویی در مصرف آب و هزینه ( در بلند مدت ) و سهولت کار آبیاری ، آبیاری قطره‌ای می باشد.

عملیات مراقبت و نگهداری:

-برای بهبود شرایطی که مناسب بقا و رشد بعدی نهال ها باشد عملیات مراقبت ( سله شکنی، وجین علف های هرز، مرمت حصار و قیم، واکارینهالهای خشکیده) و در صورت لزوم آبیاری پس از کاشت نهال امری ضروری است.

آبیاری
مراحل کاشت نهال 

چگونه درختی مناسب را انتخاب کنیم؟

-برای انتخاب درخت مناسب باید ۶ فاکتور در محل کاشت در نظر بگیریم. این فاکتورها نیازهای درختان هستند و هر درخت با میزان متفاوتی از آن ها سازگار است:

-رطوبت

-نور

-آلاینده ها

-دما

-خاک

-آفت

جمع بندی

در این مطلب کلیه نکات لازم درباره نحوه کاشت نهال استاندارد را با یکدیگر فرا گرفتیم.

کاشت نهال یکی از بهترین روش‌های درآمدزایی و سودآوری به حساب میاید.خرید نهال و کاشت آن در سرتاسر شهرهای کشورمان سودآوری بسیار عالی را برای باغداران به همراه خواهد داشت.

ممنون از شما که مثل همیشه همراه ما بودید. امیدواریم مطالب فوق براتون مفید بوده‌ باشه.تا مقاله بعدی، خدانگهدار. شما میتوانید با  فعالیت هایی مثل کاشت درخت و یا هدیه درخت با نام عزیزانتان در کاشت درخت و درختکاری همکاری و مشارکت داشته باشید.

منبع:پلاک و ایران تیری

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/iranrecy/domains/iranrecycler.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/iranrecy/domains/iranrecycler.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427