ته‌سیگار با محیط زیست چه کار میکند؟

سلام خدمت همراهان عزیز محیط زیست ایران سبز امروز میخواهیم در مورد ته سیگار و آسیب های آن به محیط زیست صحبت کنیم، قبل از هرچیز میخواهیم محصول سبزمان را که در این رابطه به فروش میرسانیم به شما معرفی کنیم.رها شدن فیلترهای سیگار در طبیعت، می تواند صدمات جبران ناپذیری را به زندگی انسان ها، جانوران و گیاهان وارد کند. جاسیگاری همراه می تواند راه حلی مناسب برای جمع آوری این فیلترهای سیگار باشد. جاسیگاری همراه را می توانید همیشه در جیب خود داشته باشید تا خاکستر و ته سیگار خود را داخل آن بریزید یا در صورت مشاهده ته سیگار در طبیعت، به راحتی آن را جمع آوری کنید. این محصول را می توانید هم اکنون از فروشگاه محیط زیستی ما تهیه کنید.

سیگار، برگِ بریده یا خردکردهٔ توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده‌است و برای «کشیدن دود» آن به کار می‌رود. به تنها یک نخ سیگار در زبان‌های غربی مثل انگلیسی و فرانسوی سیگارت (cigarette) می‌گویند. و در این زبان‌ها به آنچه در فارسی سیگار برگ گفته می‌شود، سیگار (cigar) گفته می‌شود.طرز استفادهٔ آن اینطور است که یک طرف آن را آتش می‌زنند و از طرف دیگر (که معمولاً فیلتر یا مُشتوک دارد) دود را به درون ریه‌ها می‌کشند (پُک زدن). سیگار را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار که کاغذ نازکی است درست می‌کنند؛ یا در بیشتر موارد، سیگارهای آماده دارای نام تجاری ساخت کارخانه‌های تولید سیگار را خریداری می‌کنند.

در فیلتر ته سیگار علاوه بر آرسنیک ۳۶ ماده شیمیایی دیگر وجود دارد که با رها شدن در طبیعت علاوه بر نفوذ بر منابع آبی، منابع خاکی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و این مسئله بر روند رشد گیاهان نیز تاثیر منفی می گذارد. همچنین حیوانات به ویژه پرندگان آن را به عنوان غذا می خورند، بسیاری اوقات صدها کیلومتر دورتر از مناطق شهری، در شکم پرندگان دریایی یا لاک‌پشت‌ها ته سیگار کشف می‌شود که در نهایت سر از زنجیره غذایی انسان ها در می آورد.

جاسیگاری همراه می تواند راه حلی مناسب برای جمع آوری مناسب فیلترهای سیگار باشد. این محصول را می توانید هم اکنون از فروشگاه ما خریداری کنید.

ته سیگار و محیط زیست

سالانه چهار و نیم میلیارد ته‌سیگار در طبیعت رها شده و به آن آسیب می‌زند. این علاوه بر ضررهایی است که سیگار کشیدن بر ریززیست‌‌ها (میکرو ارگانیسم‌)، حیوانات و گیاهان وارد می‌کند.

تا کنون همواره زباله‌های پلاستیکی دشمن شماره یک طبیعت و محیط زیست شمرده می‌شدند. اما در اصل آنچه در میان زباله‌ها کمتر به چشم می‌آید ته‌سیگار است که همانند زباله‌های پلاستیکی اغلب در سواحل دریا مثلا در تایلند در حجم انبوه رها شده‌اند.

سیگاری‌ها یا کسانی که زمانی سیگاری بوده‌اند خوب می‌دانند که پرتاب کردن ته‌مانده سیگار روی زمین بخشی از لذت سیگار کشیدن است. تا زمانی که ته‌سیگاری که کشیده شده سالم روی زمین بماند مسئله‌ای نیست اما مشکل زمانی شروع می‌شود که فیلتر ته‌سیگار باز شده و سم داخل آن به داخل زمین، آبراه‌ها و رودها و نیز در دریا وارد شود.

معمولاً فیلتر سیگار یا ته‌سیگار که از استات سلولز تشکیل شده بیشترین حجم زباله روی کره زمین است. این ته‌سیگارها اغلب در سواحل دریاها و در پاکسازی کناره آبراه‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

در سال ۲۰۱۶، پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون نخ سیگار توسط یک میلیارد سیگاری که ۸۰ درصد آنها مرد بوده‌اند، کشیده شده است. ته‌سیگار سه چهارم این سیگارهاست که در طبیعت رها شده‌اند. این رقم بسیار بالاست. به‌رغم آنکه آمار سیگاری‌ها در برخی کشورها کاهش داشته اما در برخی دیگر این آمار افزایش داشته است.

کارخانه‌های سیگار؛ دشمن محیط زیست

سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ تخمین زد که کارخانه‌های سیگارسازی در ۲۰ سال گذشته ۴۵ میلیون تن زباله جامد، شش میلیون تن زباله نیکوتین و ۴۰۰ هزار تن زباله شیمیایی تولید کرده‌اند. علاوه بر این مواد سمی مثل آمونیوم، تولوئن، متیل اتیل کتون یا جوهر نمک نیز از تولیدات جانبی کارخانه‌های سیگار هستند.

همچنین در زمان کاشت تنباکو حجم زیادی مواد شیمیایی مثل آفتکش‌ها، کود شیمیایی یا تنظیم‌کننده‌های رشد استفاده می‌شوند که بخشی از آنها در تنباکو می‌مانند و در حقیقت سیگاری‌ها آنها را هم به بدن خود وارد می‌کنند.

سیگار کشیدن هم برای سلامتی فردی و هم برای محیط زیست زیان‌آور و خطرناک است. بر اساس تحقیقی که سال ۲۰۱۸، سال گذشته میلادی، انجام شده در اثر استعمال دخانیات دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن گاز مونواکسید کربن و پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن گاز متان تولید شده که به این آسیب‌ها باید قطع درختان جنگل‌ها به منظور کاشت تنباکو را نیز اضافه کرد.

اگر یک چوب کبریت برای روشن کردن دو نخ سیگار استفاده شود در مجموع با توجه به میزان سیگارهای مصرف شده باید ۹ میلیون اصله درخت قطع شوند. همچنین برای تولید و دفع زباله فندک‌‌ها (پلاستیک، فلز و گاز) طبیعت به شدت تخریب می‌شود.

استات سلولز یا همان فیلتر سیگار نه تنها حاوی مواد سمی مانند آرسن، سرب، نیکوتین و… است و قابل کاشت ارگانیک هم نیست، بلکه مانند پلاستیک بسیار جان‌سخت است و به کندی تجزیه می‌شود. به همین دلیل ذرات استات سلولز درست مانند ذرات میکرو پلاستیک همه‌جا در سراسر کره زمین یافت می‌شوند، حتی در میان یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی.

وزن یک فیلتر سیگار حدود ۱۷۰ میلی‌گرم محاسبه شده است. بر این اساس تنها با دور انداختن ته‌سیگارها سالانه ۱۷۵ هزار تن زباله غیر ارگانیک تولید می‌شود. فیلترهای عادی هفت سال در میان کودهای طبیعی و ۱۴ سال بر روی زمین و  فیلترهای سلولزی ۱۳ سال باقی مانده و بعد تجزیه می‌شوند.

اگر به طور تخمینی چهار تا پنج میلیارد ته‌سیگار سالانه دور انداخته شوند می‌توان گفت بخش‌هایی از این فیلترها وارد بدن ۷۰ درصد پرندگان دریایی و ۳۰ درصد لاک‌پشت‌ها می‌شوند.

شاید بد نباشد اگر از این پس بر روی پاکت‌های سیگار نوشته شود: استعمال دخانیات برای شما و طبیعت مرگ‌بار است.

تاثیر ته سیگار بر محیط زیست

در حال حاضر پر حجم ترین زباله در جهان ته سیگارهایی است که روزانه توسط میلیون ها انسان مصرف و در طبیعت رها می شود. این زباله ها با وجود اینکه حجم زیادی ندارند؛ اما به دلیل تعداد استفاده ی زیاد محیط زیست را آلوده و از طریق پرندگان و حیوانات وارد چرخه غذایی انسان شده و موجب بسیاری از بیماری ها و سونامی های گوارشی و سرطان ها می شوند.

اگر از دوستداران محیط زیست هستید و علاقمندید در خصوص ته سیگاری و مضرات آن بر طبیعت اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با گوگرین همراه باشید.

جاسیگاری همراه می تواند راه حلی مناسب برای جمع آوری این فیلترهای سیگار باشد. جاسیگاری همراه را می توانید همیشه در جیب خود داشته باشید تا خاکستر و ته سیگار خود را داخل آن بریزید یا در صورت مشاهده ته سیگار در طبیعت، به راحتی آن را جمع آوری کنید. این محصول را می توانید هم اکنون از فروشگاه محیط زیستی ما تهیه کنید.

ته سیگار

ته سیگار یک پسماند بسیار خطرناک و قاتل خاموش زمین است و مهم ترین ضرر آن ماده سمی به نام آرسنیک است که در فیلتر آن وجود دارد. این ماده سالانه نیاز آبی شهری به بزرگی هفت برابر وسعت تهران را برای همیشه از چرخه مصرف خارج کند.

به عبارت دیگر هشت میلیارد نخ سیگار می تواند حدود هفت میلیارد متر مکعب آب را برای همیشه از بین ببرد که این میزان آب هفت برابر نیاز آب مردم تهران در یک سال است.

همچنین در ته سیگار علاوه بر آرسنیک ۳۶ ماده شیمیایی و فلز سنگین دیگر نیز وجود دارد که با رها شدن در طبیعت علاوه بر نفوذ بر منابع آبی، در منابع خاکی را نیز نفوذ می کند. به طوری مطالعات علمی نشان می دهد هر ته سیگار در صورت بارندگی نزدیک به یک متر مربع از زمین اطراف خود را آلوده می کند.

خطر انداختن ته سیگاری در طبیعت به قدری است که در برخی از کشورها جریمه هایی برای پرتاب کردن ته سیگار به طبیعت وضع شده که بالاترین آن دو هزار پوند در انگلستان است.

ته سیگار و آلودگی خاک

 ته سیگار و آلودگی خاک

ممکن است کاغذ ته سیگار بسته به شرایط محیطی بین ۱_۳۶ ماه از بین برود اما سم رها شده از فیلتر آن نه.. فیلتر ته سیگار ها از استات سلولز ساخته شده‌اند که از پلاستیک تهیه می‌شوند و به مدت زمان طولانی‌ حداقل ۱۰ سال برای تجزیه شدن نیاز دارند.

در خاک باقی می مانند. و تا زمانی که آنها در خاک هستند، خاک آلوده باقی می ماند.

گفتی است الیاف استات سلولز، با یک ماده سمی به نام دی اکسید تیتانیوم فشرده می شود. این فیلتر ها تجزیه زیستی نمی شوند. خورشید ممکن است آنها را بشکند، اما فقط به قطعات کوچکتر زباله که در آب یاخاک رقیق می شود تبدیل می کند.

در حقیقت ته سیگار تا زمانی که خشک است مواد آلوده ی درون خود را آزاد نمی کند. اما وقتی که با رطوبت آمیخته می شود، مواد آن با نَم ادغام شده و مایعی سمی تولید می شود. این مساله حاصل خیزی خاک را از بین می برد و بر روند رشد گیاهان نیز تاثیر منفی می گذارد. همچنین حیوانات به ویژه پرندگان آن را به عنوان غذا می خورند و از بین می روند.

جاسیگاری همراه می تواند راه حلی مناسب برای جمع آوری مناسب فیلترهای سیگار باشد. این محصول را می توانید هم اکنون از فروشگاه ما خریداری کنید.

ته سیگار و آلودگی آب

ته سیگار و آلودگی آب ها

ته سیگارها زمانی که توسط آب طوفان شسته می شوند و یا در امتداد خطوط ساحلی یا در تالاب ها قرار می گیرند راهی به آبراهه ها پیدا می کنند و به محض آلوده کردن آبراه ها به آبزیان، گیاهان و حتی آب های زیرزمینی آسیب جدی وارد می کنند.

همچنین مطالعات علمی نشان می دهد ته سیگار می تواند منبع نقطه ای برای آلودگی فلزات سنگین در آب باشد که ممکن است به ارگانیسم های محلی آسیب برساند. زمانی که فیلترهای سیگار راهی برای ورود به سیستم های آبی پیدا کنند، ماهی ها آنها را می بلعند.

این فیلترها در ماهی باقی می مانند و ظرفیت معده آنها را کاهش می دهند و در نتیجه عادات غذایی آنها را تحت تأثیر قرار می دهند. و اگر این آلودگی ها بیش از اندازه باشد باعث نابودی ماهی ها می شود.

مطالعات علمی نشان می دهد تنها یک ته سیگار می تواند ماهی را در یک شیشه ۱ لیتری آب بکشد. در نهایت اگر انسان‌ها ماهی‌های آسیب‌دیده را مصرف کنند، مواد شیمیایی وارد بدن انسان می شود.و بسیاری از بیماری ها را در پی دارد.

جاسیگاری همراه می تواند راه حلی مناسب برای جمع آوری مناسب فیلترهای سیگار باشد. این محصول را می توانید هم اکنون از فروشگاه ما خریداری کنید.

خطر ته سیگار برای حیوانات خانگی

ته سیگاری و حیوانات خانگی

زمانی که حیوانات خانگی مانند سگ ها و گربه ها در فضای باز قرار می گیرند در معرض خطر هستند و ممکن است ته سیگاری هایی که روی زمین افتاده ببلعند. که این کار موجب بسیاری از بیماری ها و حتی مرگ حیوانات می شود.

ته سیگار و دام

زمانی که مواد سمی ته سیگار جذب خاک می شود؛ موجب آلودگی پوشش گیاهی و علفزار ها می شود. سپس حیواناتی مانند گاو ، گوسفند ، مرغ و خروس و… از این علفزارها تغذیه می کنند و مواد شیمیایی وارد بدن آنها می شود. که ممکن است موجب مسمومیت و حتی مرگ آنها شود.

با مصرف گوشت قرمز و سفید و لبنیات نیز این مواد سمی موارد بدن انسان ها می شود‌.

زیان های ته سیگار برای موجودات زنده

ته سیگار و آتش سوزی

گاهی ممکن است در اثر یک سهل انگاری و با انداختن یک ته سیگار به زمین در طبیعت و مخصوصا در جنگل ها آتش سوزی های بزرگ و جبران ناپذیری اتفاق افتد و باعث از بین رفتن تنوع زیستی، از بین رفتن زیستگاه حیوانات وحشی، آلودگی هوا، جنگل‌زدایی و مرگ انسان‌ها شود.

بازیافت ته سیگاری

در دنیا فعلا روشی برای بازیافت ته سیگاری پیدا نشده است و بیشتر تلاش فعالان محیط زیست برای یک جا جمع کردن ته سیگاری ها و معدوم کردن آنها هاست. البته تحقیقات علمی در خصوص استفاده از ته سیگار در ساخت آجر انجام شده است. این نوع آجر ها بسیار سبک، ارزان و مقاوم خواهند بود و خاصیت عایق کنندگی بهتری خواهند داشت.

همچنین تحقیقاتی در خصوص استفاده از ته سیگار در ساخت آسفالت نیز انجام شده که امید می رود در سال های آینده با انجام بررسی های لازم به صورت صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

سخن آخر

در فیلتر ته سیگار علاوه بر آرسنیک ۳۶ ماده شیمیایی دیگر وجود دارد که با رها شدن در طبیعت علاوه بر نفوذ بر منابع آبی، منابع خاکی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و این مسئله بر روند رشد گیاهان نیز تاثیر منفی می گذارد. همچنین حیوانات به ویژه پرندگان آن را به عنوان غذا می خورند، بسیاری اوقات صدها کیلومتر دورتر از مناطق شهری، در شکم پرندگان دریایی یا لاک‌پشت‌ها ته سیگار کشف می‌شود که در نهایت سر از زنجیره غذایی انسان ها در می آورد.

جاسیگاری همراه می تواند راه حلی مناسب برای جمع آوری مناسب فیلترهای سیگار باشد. این محصول را می توانید هم اکنون از فروشگاه ما خریداری کنید.

با شما، آینده ای سبز برای فرزندانمان خواهیم ساخت.

منبع:gogreen

Tags: , , , , , , , ,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/iranrecy/domains/iranrecycler.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/iranrecy/domains/iranrecycler.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427