ابزار باغبانی و کشاورزی و انواع آن

folder_openگل و گیاه
commentبدون دیدگاه
میتوانید بعد از مطالعه این مقاله به سایت فروشگاهی ما که همگام با محیط زیست هست و محصولات پایدار ارائه میکنیم دیدار کنید.

ابزار باغبانی تلفیقی از مهندسی صنایع ، مهندسی متالوژی و باغبانی بوده و یکی از صنایع پیشرو در کشور های پیشرفته می باشد. امروزه در باغبانی استفاده از ابزارها راهی موثر در جهت حداکثر سازی تولیدات گیاهی واصلاح و پیوند های باغی بوده و راندمان کاررا بطور چشمگیری افزایش می دهد. اعم از ماشین آلات و قیچی ها، بیل، بیلچه و غیره همگی در باغبانی حتی در منازل بسیار کاربرد دارد.

خرید ابزار باغبانی

انواع مختلف ابزار باغبانی

چمن زن ها

چمن زن ها اعم از قیچی باغبانی و یا ماشین چمن زنی یا حاشیه زن ها وسایلی هستند جهت اصلاح چمن که هر دو هفته یکبار نیاز به کوتاه کردن دارند. قیچی چمن زنی مناسب برای کوتاه کردن حاشیه چمن که ماشین قادر به کوتاه کردن نیست بکار می رود و حاشیه زن جهت کوتاه کردن و زدن علف های هرز به کار می رود.

خرید ابزار باغبانی و کشاورزی

سمپاش ها

از جمله لوازم آبیاری و باغبانی سمپاش ها هستند که شامل سمپاش های دستی دو لیتری تا سمپاش های شارژی و صد لیتری و موتوری می شوند . از سمپاش های دولیتری برای ضدعفونی کردن سطوح در منزل یا سمپاشی و خیس کردن گل و گیاهان آپارتمانی میتوان استفاده کرد. از سمپاش های موتوری هم برای سمپاشی گلخانه ها و باغات استفاده می شود. جهت سمپاشی خزانه ها و علف کشی از سمپاشی های شارژی یا دستی 20 لیتری استفاده میگردد.

قیچی باغبانی

شامل قیچی میوه چینی ، قیچی بونسای ، قیچی شاخه بری می شود. قیچی باغبانی از برندهای مختلفی وجود دارد در زمستان و زمان هرس درختان میوه ، درخزانه ها و بریدن قلمه ها و کوتاه کردن شاخه های گل و درختچه ها استفاده می شود. قیچی میوه چینی جهت چیدن میوه ، قیچی بونسای جهت هرس ریشه بونسای استفاده می گردد.

قیچی شمشادزنی

قیچی هایی هستند بادسته های بلند و برخی به صورت تلسکوپی که تیغه ی بلند و کشیده ای جهت هرس  و شکل دهی به شاخه های نرم و نیمه چوبی مثل شمشاد و ترون و دیگر پرچین ها در فضای سبز دارند. برخی از مهندسی فضای سبز از شمشاد زن برقی استفاده کرده که خود نوعی ابزار باغبانی پیشرفته به حساب میاید.

فروش انواع ابزار باغبانی

قیچی شاخه زنی

نوعی قیچی باغبانی هرس شاخه های قوی و کلفت درخت بوده که دارای دسته ای بلند و کشیده و تیغه ای منحنی مانند نوک طوطی بوده که با ایجاد نیروی گشتاور به راحتی شاخه های قوی و چند ساله و چوبی را  برش می دهد. این وسیله گاهی دارای دسته های بسیار بلندتری تا دو متر بوده که برای هرس شاخه هایی در ارتفاع بالا مناسب بوده و به های کاتر معروف می باشند.

چاقوی پیوند

چاقو پیوند که به صورت دو لبه می باشد مناسب برای انواع پیوند شکمی و اسکنه بوده که در فصل بهار بسیار کمک شایانی به باغدار ها و پیوند زن ها می کند.

بیلچه باغبانی

در هر مکانی که بخواهید باغبانی کنید، وجود یک بیلچه باغبانی یا بیلچه کشاورزی لازم و ضروری است. از این ابزار جهت حفاری، جابجا کردن خاک و کندن علف های هرز استفاده می شود. این ابزار برای انتقال خاک به گلدان و کاشت نهال یا پیاز نیز کاربرد دارد.

بهتر است از بیلچه هایی با دسته های رنگ روشن استفاده کنیم تا در فضای باغ به راحتی دیده شوند. علاوه بر این، لازم است این بیلچه ها دور از رطوبت نگهداری شوند تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری گردد. در هنگام خرید، لازم است جنس بیلچه ها و میزان مقاومت آنها در نظر گرفته شود.

بیلچه باغبانی

دستکش باغبانی

شاید افراد این ابزار را به عنوان یک ابزار ضروری باغبانی نشناسند. اما در حقیقت، دستکش ایمنی برای انجام فعالیت های باغبانی لازم و ضروری است و از مهم ترین و کاربردی ترین ابزارآلات باغبانی به شمار می رود،  چرا که از کثیف شدن دست و آسیب دیدن آن جلوگیری می کند. به خصوص زمانیکه افراد با گل و گیاه های خاردار سروکار دارند، دستکش باغبانی می تواند از دست و مچ آن ها در برابر خراش محافظت کند.

استفاده از دستکش باغبانی می تواند از بسیاری از آلرژی ها و حساسیت های مربوط به گل و گیاه و کودهای شیمیایی نیز جلوگیری کند. گیاهانی مانند گزنه می توانند در صورت برخورد با دستان شما باعث تحریک و ایجاد درد شوند. علاوه بر این، استفاده از ابزار باغبانی به صورت مداوم و اصطکاک این ابزار با دست، می تواند موجب آسیب رسیدن به پوست دست شود. با دستکش باغبانی می توانید، با لذت و امنیت بیشتری باغبانی کنید.

دستکش باغبانی

قیچی هرس

یکی دیگر از ابزار باغبانی قیچی هرس است. این ابزار جهت برش دادن ساقه ها و شاخه ها مورد استفاده قرار می گیرد. قیچی هرس شمشاد جهت هرس کردن و قطع کردن علف های بلند و کوتاه کردن چمن و شمشاد بکار می رود.

این ابزار برش هایی تمیز و ظریف را بر روی شاخه ها و بوته ها ایجاد می کند. از آنجاییکه یک باغ نیاز مداوم به هرس کردن دارد، دقت کنید که از یک قیچی هرس راحت و مقاوم با تیغه تیز استفاده کنید. این نوع قیچی برای هرس شاخه های ضخیم استفاده نمی شود زیرا باعث کند شدن تیغه قیچی و شکستن آن می شود.

قیچی هرس

قیچی شاخه زن

اگر در باغ خود درخت یا درختچه ای دارید که به هرس احتیاج دارد، لازم است به جای قیچی هرس از قیچی شاخه زن استفاده کنید. این ابزار جهت برش شاخه ها بکار می رود. از طریق وارد کردن فشار به دسته های این قیچی می توان شاخه های بیمار را از درخت جدا کرد. این ابزار جهت برش گل هایی با ساقه های بلند و ضخیم نیز کاربرد دارد.

قیچی شاخه زن

قیچی پرچین

یکی دیگر از ابزار باغبانی قیچی پرچین است. این نوع قیچی برای برش دادن و شکل دادن به درختچه ها و بوته ها و ایجاد منظره ای عالی کاربرد دارد. با این ابزار می توانید گیاهان خود را مرتب و تمیز نگه دارید.

قیچی پرچین

قیچی باغبانی

بسیاری از افراد ضرورت وجود قیچی باغبانی را نادیده می گیرند. این قیچی یک نوع لوازم جانبی همه کاره است که می تواند برای انجام کارهای ظریف، هرس کرن شاخه های نازک و یا باز کردن بسته های بذر بکار رود.

قیچی باغبانی

بیل

کی دیگر از ابزار باغبانی بیل است. بیل به عنوان یک ابزار مهم در باغبانی شناخته می شود. این ابزار علاوه بر حفاری و کندن زمین، جهت برداشت و جابجا کردن خاک نیز کاربرد دارد.

اگر برای حفاری های وسیع بخواهیم از بیلچه باغبانی استفاده کنیم، کاری سخت و زمانبر است. در این حالت از بیل استفاده می شود. در هنگامی که خاک با چرخ دستی یا فرغون به محیط باغ انتقال پیدا می کند، می توان بدون نیاز به تخلیه کل بار، خاک را بوسیله بیل منتقل کرد.

بیل برای مخلوط کردن خاک گلدان نیز کاربرد دارد و با مخلوط کردن خاک، موجب یکنواخت شدن سطح خاک می شود. بیل ها معمولاً وزن زیادی دارند و سنگین هستند. باید سعی کنید از بیل های سبک تر در هنگام باغبانی استفاده کنید.

بیل های نوک تیزتر نیز جهت حفاری خاک های سخت کاربرد بیشتری دارند. از آنجاییکه فشار زیادی به دسته بیل وارد می شود، این دسته باید از جنس مقاوم ساخته شده باشد. طراحی ارگونومیک دسته بیل نیز از مواردی است که باید در هنگام خرید مورد توجه قرار بگیرد.

بیل

کج بیل

این ابزار با تیغه هایی که دارد، جهت کندن علف های هرز کل باغ، شکل دادن و یکنواخت کردن سطح خاک استفاده می شود. البته نوع کج بیل، اندازه و شکل تیغه آن با توجه به نوع فعالیت باغبانی انتخاب می شود.

برای باغ های وسیع تر، از کج بیل بزرگ تر و برای باغ های گل از کج بیل ظریف تر استفاده می شود. کج بیل برای از بین بردن ریشه های سخت و کلوخه های سفت نیز انتخاب مناسبی است.

کج بیل

شن کش

این ابزار یکی از ابزارهای باغبونی ضروری است که جهت هم سطح خاک، شکستن کلوخه ها، جدا کردن قلوه سنگ ها از سطح خاک و پاک سازی خاک از برگ ها و شاخه ها بکار می رود.

شن کش

وجین کن

کی دیگر از ابزار باغبانی وجین کن است. این ابزار جهت وجین کردن و از بین بردن علف های هرز بکار می رود. این ابزار با لبه چنگالی شکلی که دارد، در حرکت رفت و برگشتی خود، باعث کندن علف های هرز می شود و سرعت وجین کردن را بالا می برد. البته انواع علف زن برقی نیز در بازار موجود است.

وجین کن

چنگال باغبانی

این ابزار باغبونی با دسته بلند، جهت پوک کردن خاک سخت قبل از عملیات حفاری و مخلوط کردن خاک بکار می رود. چنگال باغبانی جهت خارج کردن علف های هرز و توده های سفت شده خاک به خصوص در محیط های تنگ تر کاربرد دارد. این ابزار برای هوادهی به خاک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای مخلوط کردن کود و یا یونجه نیز از این ابزار استفاده می شود.

چنگال باغبانی

چاقوی باغبانی

این نوع چاقو که به چاقوی هوری هوری نیز معروف است و ریشه ژاپنی دارد، از ابزار مهم در باغبانی به شمار می آید و به عنوان یک ابزار همه کاره شناخته می شود. تیغه ضد زنگ این چاقو با لبه های تیز و دندانه دار، به صورت خمیده ساخته شده است. برای تراشیدن خاک، جدا کردن ریشه، بریدن علف هرز، قلمه زدن و کاشت پیاز از این نوع چاقو استفاده می شود.

در برخی از مدل های چاقو باغبانی، مقیاس های اندازه گیری نیز بر روی تیغه چاقو درج شده است که برای اندازه گیری عمق به هنگام کاشت مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار جهت برش ریشه ها نیز کاربرد دارد. دو طرف این چاقو تیز است و لازم است از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.

چاقوی باغبانی

چنگک باغبانی

این ابزار کوچک اما کاربردی یکی از انواع ابزار کشاورزی است که جهت نرم کردن کلوخه های سخت بکار می رود. بوسیله این ابزار می توان خاک را هموار و مناسب رشد نهال های جوان کرد.

چنگک باغبانی

اره هرس

اره هرس یا اره باغبانی برای برش چوب و شاخه های ضخیمی که قیچی شاخه زن قادر به هرس کردن آنها نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً اره هرس را می توان برای برش شاخه هایی با ضخامت ۸ اینچ بکار برد.

اره باغبانی

لبه ساز

کی دیگر از ابزار باغبانی لبه ساز است. این ابزار یکی از انواع وسایل باغبانی است که جهت ایجاد لبه و لاین در باغ بکار می رود. برای مثال، این ابزار جهت ایجاد یک خط بین باغ و پیاده رو مورد استفاده قرار می گیرد.

کافیست تیغه این ابزار را در محلی که می خواهیم لبه ایجاد شود، قرار داده و با ایجاد فشار، لبه را ایجاد کرد. البته، لبه سازهای برقی قدرتمند نیز جهت ایجاد لاین و برش چمن در بازار موجود است.

لبه ساز

شلنگ و نازل آب

تمام گیاهان برای رشد خود به آب احتیاج دارند. ابزار مختلفی برای آبیاری وجود دارد اما یک شلنگ آب، بهترین ابزار جهت آبیاری کردن کل باغ شماست. گرچه همچنان شلنگ های قدیمی نیز کاربرد فراوانی دارند، اما استفاده از شلنگ های سبک با انعطاف پذیری بالا بیشتر توصیه می شود.

استفاده از نازل قابل تنظیم نیز علاوه بر اینکه موجب کنترل بهتر آبیاری می شود، از هدر رفتن آب نیز جلوگیری می کند. دقت کنید از شلنگی استفاده کنید که سایز مناسبی داشته باشد و به تمام گوشه کنار باغ شما برسد.

شلنگ و نازل آب

پمپ آب

پمپ یکی از وسایل مهم برای باغبانی و کشاورزی است و قابلیت این را دارد که آب مصرفی گیاهان را از چاه ها، رودخانه و دریاچه ها به زمین و مزارع مورد نظر انتقال دهد.

پمپ ها در انواع مختلفی موجود هستند که براساس منبع تغذیه به دو نوع برقی و بنزینی تقسیم می شوند.

 

پمپ کفکش

پمپ کفکش یکی از پرکاربردترین پمپ ها در حوزه باغبانی و کشاورزی به شمار می آید. وظیفه اصلی این پمپ خارج کردن آب های آلوده، شن، گل و لای و … است.

پمپ آب

چرخ دستی یا فرغون

استفاده از یک چرخ دستی یا فرغون به خصوص در باغ های بزرگ، باعت آسان تر شدن و سرعت بخشیدن به کارها می شود. حجم زیادی از خاک و یا برگ بوسیله چرخ دستی قابل حمل و جابجایی است. این ابزار جهت حمل نهال ها نیز کاربرد دارد.

چرخ دستی یا فرغون

اگر قصد آبیاری محیط وسیعی را ندارید و به خصوص زمانیکه می خواهید گلدان های خود را آبیاری کنید، استفاده از آبپاش گزینه مناسبی خواهد بود.

آب پاش

ماشین چمن زنی

کی دیگر از ابزار باغبانی ماشین چمن زنی است. اگر در باغ خود، در هر ابعادی چمن کاری دارید، استفاده از ماشین چمن زنی بسیار مفید خواهد بود. انواع مختلف ماشین های چمن زنی دستی تا مدل های پیشرفته تر برقی در بازار موجود است.

با توجه به ابعاد باغ خود می توانید از اندازه های مختلف ماشین های چمن زنی استفاده کنید. انواع ماشین چمن زنی برقی، بنزینی و یا با باتری در بازار موجود است. ماشین چمن زنی برقی برای باغ های بزرگ تر و ماشین چمن زنی شارژی برای وسعت کمتر کاربرد دارد. این نوع ماشین چمن زنی توسط باتری قابل شارژ است.

ماشین چمن زنی

اره باغبانی یا اره زنجیری

اره زنجیری یک ابزار مهم در باغبانی به شمار می آید. برای قطع درختان، شاخه ها، انواع هیزم و الوار از این ابزار استفاده می شود. قبل از استفاده از این ابزار لازم است آموزش لازم برای کار با دستگاه وجود داشته باشد و حتماً از تجهیزات ایمنی همچون دستکش و محافظت کننده چشم و گوش استفاده شود.

اره باغبانی یا اره زنجیری

سم و کود

سم و کود یکی از اصلی ترین وسایل باغبانی به شمار می رود. سم باعث از بین بردن حشرات و آفت زدگی می شود. کود نیز باعث تقویت ریشه گیاهان و افزایش باروری درختان و رشد آن ها می شود.

سم و کود

داس

یکی دیگر از ابزار باغبانی داس است. داس نیز یکی از وسایل مورد نیاز باغبانی است که از یک دسته و یک تیغه تیز تشکیل شده است. این محصول به منظور کندن بذرهایی مثل گندم و درو کردن زمین استفاده می شود. هم چنین این محصول وسیله ای برای کندن علف های هرز است.

داس انواع مختلفی دارد و در دو نوع برقی و دستی در بازار موجود است.

داس

نخ

نخ های سبک وظیفه خاصی در باغبانی دارند. از نخ های سبک به منظور ایجاد یک مسیر خاص برای گیاهان استفاده می شود. این کار کمک زیادی به آراسته سازی محیط و ایجاد نظم و انضباط در کار می کند.

نخ

نکات مهم در خرید ابزار آلات باغبانی

  • از مهم ترین مسائل در خرید ابزار باغبانی شرکت تولیدکننده آن است. در حال حاضر شرکت های زیادی به تولید وسايل باغبانی می پردازند که از مهم ترین آن ها می توان به وسایل باغبانی بهکو، رونیکس، سامکو و شرکت های دیگر اشاره کرد.
  • در صورت خرید قیچی و اره باغبانی، داس و انواع دیگر ابزاری که دارای تیغه هستند، باید دقت داشته باشید که تیغه آن تیز و برنده باشد و از مقاوت بالایی برخوردار باشد.
  • خرید ابزار کشاورزی تا حد زیادی وابسته به محیط و حجم کار است. به عنوان مثال، ممکن است در یک محیط قیچی باغبانی به تنهایی کافی باشد و دیگر نیازی به انواع دیگر قیچی وجود نداشته نباشد.
  • دسته لوازم باغباني باید به صورت ارگونومیک طراحی شده باشد و مانع از خستگی دست در حین کار با آن شود.

 

هم چنین کاربران می توانند در صورت استفاده از ابزار کشاورزی و باغبانی برندهای مختلف، نظرات و تجربیات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.

منابع:

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست